Påvirkning af psyken i coronatiden.

Coronavirus kan skabe kaos

Ingen har kunnet undgå at bemærke, at Coronavirus har ramt Danmark. Det har store konsekvenser for de fleste, og man taler meget om de økonomiske og sociale af slagsen.
Dog har virussen også en del psykiske følger. Læs med her og få et par gode tips til, hvad du kan gøre for at komme bedst muligt gennem denne lange, noget anderledes periode.

Din unikke reaktion

Alle mennesker er forskellige. Det betyder også at de reagerer forskelligt i kriser. I en tid hvor alting lukker ned, og vi bliver bedt om at blive hjemme, bliver vi frataget en del af vores personlige kontrol. Vi skal måske ikke på arbejde og i skole som vi plejer, vi kan måske ikke komme afsted til vores fritidsaktiviteter, og vi har måske endda nogle ekstra ting med i bagagen, der gør det problematisk for os at være til lige nu.

Man skal vænne sig til ikke selv at bestemme hvor man må være, og hvem man må være sammen med. Det er vi ikke vant til i Danmark. Det kan være en enorm stressfaktor at skulle undvære en stor grad af selvbestemmelsen, særligt hvis du har et stort behov for kontrol.
TIP: Her er det vigtigt at skabe struktur i hverdagen og skabe kontrol over den nye måde at føre tilværelsen på. Al struktur behøver ikke falde på gulvet, fordi du ikke kan komme på arbejde eller i skole.

Hvis du har et stort behov for stimuli, kan det være svært pludseligt at skulle blive hjemme og ikke være ude blandt mange mennesker.
TIP: Så kan det være en idé at opsøge måder at være social på, fx via sociale medier eller at melde sig som frivillig indkøber og/eller hundelufter eller på en hotline for ensomme (det kan måske også hjælpe på din egen ensomhed ).

Hvis du normalt er et menneske med tendens til mange tanker og bekymringer, er dette en tid der opfordrer til ekstra mange af disse. Du kan måske have svært ved at sove på grund af tanker om hvordan hverdagen skal kunne hænge sammen, du kan være bekymret for de familiemedlemmer og venner du har, der er i risikogruppen eller du kan være nervøs for dit eget helbred eller økonomi.
Her kan det være en idé at
Skabe en struktur der giver meget lidt plads til bekymringer. Strukturen bør indeholde dine normale sengetider. Søvnproblemer kan skyldes at du lader dig selv sove længe om morgenen, så kom op i ordentlig tid og gå i seng i ordentlig tid.
Fokusér på de opgaver du har, og beslut dig for at koncentrere din energi her.
Lav ting, du synes at sjovt og spændende, så du giver hjernen fri i perioder.
Tal med dine bekendte, men kun hvis du føler behov for det. Lad være, hvis du kan mærke at deres bekymringer smitter af på dig.
Spis ordentligt, få frisk luft og gerne motion på trods af de begrænsninger, der er for at komme ud. Gå fx en lang tur eller lav havearbejde.
Overhold eventuelle arbejdstider, og hermed også spisepausen og lignende, du skulle have haft på arbejdet, så din verden ikke også på arbejdet bliver vendt op og ned.

Det er altså forskelligt hvordan du er som menneske, og dermed også hvordan du reagerer og bør forholde dig til situationen. Det er ganske normalt at være berørt af samfundets tilstand, du er absolut ikke alene.

Psykisk sårbarhed og Coronavirus

Hvis du har en psykisk lidelse, kan den blusse op når du bliver belastet, presset eller chokeret, hvilket netop kan være tilfældet for tiden.
Det kan være at du har OCD, og til daglig har tvangstanker om bakterier og smittefare eller frygten for at skade andre, og kan normalt kan skubbe disse til side med rigtig god vilje. Du har måske ekstra svært ved det lige nu, fordi det fylder så meget i omverdenen.
Det kan også være at du har generaliseret angst, og at Coronavirus bliver en del af dine store bekymringer.
Måske har du spiseproblemer og har behov for social stimuli til at holde dig væk fra at blive overfokuseret på din kost og din vægt. Du kan have behov for struktur for ikke at komme til at overspise eller spise for lidt.

Hvis du har netop disse bekymringer, så kan du kontakte klinikken for en samtale om, hvordan du bedst muligt håndterer den ekstra belastning, der kan være kommet på dine psykiske sårbarheder. De følelser og tanker kan i forvejen være ensomme at gå med – det kan vi lette på sammen.

Problemer i hjemmet

Hjem med fx alkoholmisbrug, vold eller psykisk sygdom være særligt hårdt ramt.
Normalt er skolen eller arbejdet et fristed fra  familier med problemer, men lige nu er det ikke muligt at benytte sig af det.
Salget af alkohol er samtidig steget. I Grønland er der lavet forbud mod salget af alkohol netop for at undgå at rastløshed skubber folk til et misbrug. Det vil sige at familier der i forvejen var plaget af misbrug kan være ekstra hårdt ramt lige nu.
Skænderier og fysisk eller verbal vold kan også blive ekstra udpræget i en tid hvor familier er meget hjemme sammen. Man kan ikke tage pauser fra hinanden, og man kan ikke ses med andre, fx venner, anden familie eller terapeuter for at snakke om problemstillingerne som man ville kunne normalt.
Det kan være en idé at gå ture med nogen, man kan betro sig til, overholde sine aftaler med fx læge og psykolog på video-konsultation og sørge for at få hjælp, hvis situationen i hjemmet bliver for meget.
Hvis man kender en familie hvor børn kan være i klemme, kan det være i idé at holde kontakten til dem, fx bede dem sende et billede eller en lille update hver dag, så man ved at situationen er under kontrol.

Kontakt eventuelt frivillige eller professionelle til at hjælpe med disse eller lignende problematikker. Du skal ikke stå alene med dine problemer, tanker og følelser – der er altid nogen at række ud til.